lørdag 18. februar 2012

Verdens raskeste trekkhund!

Hei hei! :)

Nå har jeg lett etter vinteren i flere måneder, og jeg har fortsatt ikke sett snurten av den noe sted. Derfor tenkte jeg at jeg kunne ta en liten pause i letingen og heller konsentrere meg om noe annet viktig, nemlig å leke i SNØ(vinter-flass)! :) Men først måtte jeg prøve en kløv som matmor hadde bestilt på internett:
Her står jeg like stille som trafikken ut av Oslo i 4-tiden på fredager, sånn at ikke sidelommene på kløven kommer borti noe som helst.  For hvis jeg beveger meg så mye som en millimeter så kommer jeg HELT sikkert til å dø... :)

Heldigvis var den kløv-greia ganske smart laget, for man kunne ta av sidelommene sånn at man bare har en slags trekksele, og da ble den 2 hakk mindre skummel og 4 hakk mere gøy:
Her drar jeg så hardt at tennene hyler i smerte, men matfar er omtrent like tung som en kuosaurus så det var ikke så lett å dra han uten å måtte investere i en kraftig tannregulering for å forsterke tennene litt... Eierne mine hadde heldigvis vært lure nok til å sette på noen ekstra lange og glatte sko(som de kaller "ski"), og så hadde de med seg noen pinner til armene sånn at de hadde 2 ekstra "bein" å skyve fra med (dette kaller de "staver").

Etter en stund skjønte jeg også hvordan en trekksele fungerer, og det var tennene mine VELDIG glade for:
 Matfar ble plutselig lett som en hest når jeg slapp å bruke tennene... Husky'er er oppskrytt,  for jeg klarer dette LETT alene, mens de må være 8-10 stykker for å dra en stakkars slede med en mann på!  Dette var så lett at Balto  snart kommer til å vri seg i graven, for jeg kommer nok til å få MYE større statue enn ham når jeg frakter et lastebil-lass med medisiner og redder en hel by i nordland fra fyllesyken en vakker dag!!
Men før man kan redde noen som helst, så må man trene eierne mine på å henge på når jeg drar som et godstog, så da begynner vi treningen med å gå en liten tur til sydpolen (det er ikke sååå veldig langt dit vel?!?):
 Her var vi en anelse uenig i hvilken vei som er raskest, men som dere kan se så ligger jeg foran, så da hadde jeg altså rett(eller så lette jeg etter rådyr-spor, kan ikke si at jeg husker heeelt hva jeg drev med)... Matfar er like lur som en møll som vanlig og går bare rett mot det lyseste objektet han ser, som i dette tilfellet var solen (flaks for han at det ikke var en bil i mørket han så...)
Etterhvert fant vi et gammelt skispor, og da slapp jeg å synke ned til magen mellom hvert skritt! Da kunne jeg endelig klemme til med litt ordentlig fart:
Her går det alvorlig fort med sååå tungt lass på tilhengeren (som ikke har bremser), og etter en stund skjer selvfølgelig det uunngåelige: Nemlig at verdens raskeste trekkhund går igjennom snøen og planter trynet godt ned i bakken:
 Her har jeg akkurat stukket trynet godt ned i bakken i 8-900km/h (altså mellom 8km/h og 900km/h ett sted, man har jo ikke fått montert speedometer på snuta ennå). Matfar har jo som sagt ikke bremser, så for å unngå å kjøre over meg må han ty til det nest beste, som forresten er en av mine spesialiteter..
...nemlig: NØDLANDING!!! Matfar er et naturtalent(jeg ble litt stolt) og fylte snø oppi hele jakke-ryggen i samme slengen. Sikkert for å kjøle seg litt ned. Digg med deilig kald snø under jakka tenker jeg!!!
 Her prøver jeg å få litt snø under pelsen min også:
 Det gikk ganske dårlig egentlig, siden jeg ikke kan finne glidelåsen på pelsen min noe sted...
 ...men jeg er ganske fornøyd likevel jeg altså! :)
Etter å ha trent litt på jordet bak huset så fant eierne mine ut at jeg skulle til Goksjø for å trene på å gå på høyre side, sånn at jeg ikke blir kjørt over hver gang jeg tryner:
Lett som å tygge på en kattunge dette her! Ganske hardt dette vannet også forresten, for jeg ble ikke våt på potene mine engang!

Dessverre så har ikke alt vært like morsomt, eierne mine har noen ondskapsfulle sider også: For her har matmor tvunget meg til å gå tur i skogen med den skumle kløv-tingen:
En ikke heeelt fornøyd lapphund på dette bildet... Men det gikk litt bedre etterhvert altså, bare de dumme trærne holdt seg laaaangt unna sideveskene mine, for da blir det nemlig SUPERSKUMMELT!!

 Etter å ha herjet litt rundt i snøen noen dager, så fant plutselig eierne mine ut at de skulle ha med meg på besøk til Inger, Harald og ei supersøt jente som heter Oda i Andebu:
 Oda var utrooolig pen, og dessuten luktet hun veldig godt også...nesten litt FOR godt!
 
 Oda er den roligste hunden jeg noengang har møtt, og jeg ble en anelse forelsket, så da måtte  jeg jo være litt bajas og plage ho litt for å imponere! :) 
Tror ikke ho ble så veeeeldig imponert....
 ...men jeg fikk da en NUSS (Eller så var det en beskjed om å forbedre oppførselen min litt, det går for det samme, gjør det ikke?!?)
Uansett så var det veeeldig koselig å være på besøk hos de snille folkene i Andebu!!
Lurer på om alle hundene i Andebu er like pene og snille som Oda jeg.... 
 ...hmmm... Jaja, jeg får vel sitte på verandaen med et pipedyr og fundere litt på viktigere ting så lenge, som for eksempel: hvor i svarte har den vinteren gjemt seg nå?!?

Ha en fortsatt god helg!

15 kommentarer:

  1. *flirer meg halvt ihjel*

    Enig med Leo jeg, hvem trenger huskyer når man kan ha verdens raskeste lappetrekkhund?! Thorvald og Leo kan få gå tospann en gang, da burde det blir minst jagerflyfart!

    Thorvald skulle hilse og si at kløven blir grei nok etterhvert! Og et hott tips fra Thorvald er å gjemme en kvikklunsj i hver sideveske, for da blir matmor og matfar så glade i pauser på tur, sånn at en kan ta av sideveskene litt og base i snøen istedetfor :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det hadde jo vært utrolig moro- mye morsommere å være 2 enn 1 trekkhund! :)

      Kvikklunsj var lurt, det skal pakkes i på neste langtur ;)

      Slett
  2. Leo,Leo, Leo, du kan få sagt det, eller( matfar) du er bare helt herlig du Leo. Godt du har det gøy! Må bare le her, når jeg hører om opplevelsene dine.

    Oda har sovet i hele kveld. Hun snudde ryggen til oss med beskjed om å få være i fred. Tror Oda syntes det var stas med deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Leo (matfar) er god på tastene :)

      Tror Leo koste seg veldig med Oda, sliten gutt er han hvertfall. Håvard og Leo hadde en liten treningsøkt etter vi kom hjem, og siden det har han sovet som en stein med mye lyder i gangen her :)

      Slett
  3. hehe, herlig nok en gang! For å komme med en seriøs kommentar for en gangs skyld! Har blitt veldig nysgjerrig på disse k9 selene ( der er den dere har sant?) og kløv. vurderer nesten å kjøpe til Birk selv! Var det veldig dyrt? Og hvordan synes dere selen er i forhold til Huruttaen? mener dere har hatt samme y selen som vi har på birk i dag! ? Nyttig erfaringen å dele? :)Makan til kreative mennesker skal letes lenge etter hvertfall;) Stor stad i heimen med inlegg fra dere! Og herlige bilder! Spesiellt ikke fornøyd utrykkene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er det, etter tips fra Ellen :) jeg er veldig fornøyd med denne selen, den passer mye bedre til Leo enn hurtta selen, mere å stille inn på slik a den blir passe alle veier, og super praktisk å kunne ta av veskene og bruke den som vanlig sele. Jeg bestilte fra http://www.k9-usa.com/?gclid=CLO4ycHPqK4CFdAvmAod1g9GQg og den heter IDC og i str 0, kjøpte med ekstra brystreim også slik at den kan trekkes litt med nå i starten. Kom på 56 euro, pluss 11 i frakt, og kom innen 6 dager :) var ingen her hvor vi bor som solgte dem, og den offisielle selegeren i norge var ikke lett å få noe svar fra, så da ble det utenlands.
      Koselig at innlehh blir satt prsi på, han er jo en kreativ lapp denne gutten ;)

      Slett
    2. o! Takk for hjelpsomt svar! Jeg blir bare mer og mer fristet! Har lagt kløv og sele i handlekurven nå, og er allerede på 60 euro? Det er den IDC powerhardness eller? Kunne tenkt meg en brystreim jeg og! Valgte dere den IDC chest pad? Veldig snilt med hjelp! ;)

      Slett
    3. Bare hyggelig, er så mye forskjellig, så godt å dele erfaringer med folk som har samme rase på samme alder :)
      ja den idc powerharness, men uten ekstra sideringer. syntes brystreim var veldig greit å ha med ja, er chest paden, syntes den så bedre ut enn den y-reima jeg :) og kløvveskene som hører til idc sela. alt er i str 0 :) hmm, det var rart, meg kom alt det på bare 56 euro, også pluss 11 i frakt da. men husk at når du kommer til kasa slår de vekk 19% av prisen pga. at vi bor uten for EU da, om du ikke har gjort det alt:http://www.k9-usa.com/shop_content.php/coID/1/content/Shipping-costs/XTCsid/59a8f721c2c6acd7393d15ac177ed696
      angrer på at jeg ikke kjøpte med sikkerhes feste til sela i bilen, siden min bil ikke har plass til bur, kunne jo vært greit å hatt mulighet til å ha han med i min bil av og til når samboer har hovedbilen uten hunden :P

      Slett
    4. Nok en gang tusen takk! Da er en hel del bestillt.. gleder meg villt til det kommer i posten! Jeg og vurderte den til bil, så utrolig kjekk ut! Men droppet det.. vi har jo faktisk en bilsele som fungerer helt fint.. og når vi kjøper oss bil til sommeren skal vi kjøpe et ordentlig bur og. enten variocage el hercules. Så da er vi vel dekket på bilfronten! Men fin, det var den! Hadde veldig lyst på joggelinen også! Planen er jo at Birk skal være treningskompis når han er gammel nok... farlig farlig kjøpegalskap:P Men jeg var flink og droppet det:P Nå er jeg bare veldig spent på å prøve ut! Og tusen takk for hjelp!

      Slett
  4. Jeg skriver på padda, og da er det ikke alltid bokstavene blir som en vil, derfor litt snodige leifer i svarene :p

    SvarSlett
    Svar
    1. haha! Padda:P Genialt! Elsker det faktisk!

      Slett
  5. Stakkars leo da, tenk å bli tvunget til å gå med sånn skummel kløv da!! Mye bedre å være trekkhund!

    SvarSlett
  6. Himmel Leo, så tøff du er! Også så mye moro og spennende dere gjør oppi Kuosaurusdal! De fine veskene da, litt rart å bære dem på ryggen ( synes jeg som er dame da:o) Det så gøy ut å være trekkhund! Du kan sikkert være med oppi Finnmark der til neste år.

    Så koselig med besøk hos den fine Oda, jeg tror du har gjort dine hoser grønne der gitt.

    Nuss på nesa fra Super Søss

    SvarSlett
  7. Skummelt med kløv ja!!! Men det ser ut som du er ein steikandes flink trekkhund Leo :)

    SvarSlett
  8. Livet er morsomt Leo:o))) Koselig fortelling til herlige bilder!!!

    SvarSlett