torsdag 25. august 2011

På tur over skyene

Hei igjen!

Det har blitt noen uker siden sist så da er det vel tid for å oppdatere litt igjen.

Jeg var jo en smule trist når vi måtte dra fra hytten på fjellet sist, så gleden var derfor stor når eierne mine fortalte at vi skulle opp igjen i helgen, det vil si: jeg skjønner fortsatt ikke en dritt av hva de menneskene sier, men når ryggsekkene dras ned fra hylla så betyr det hyttetur inne i hodet mitt :)

Bilturen opp gikk ganske bra, bortsett fra at jeg fikk satt fordøyelsen i revers i et sekund rett før Seljord, siden det var så mange svinger på veien at jeg ikke lenger visste hva som var opp eller ned, og det gjorde ikke girkassen i magen min heller gitt...
Da vi kom frem så stod det som vanlig millioner av geiter og ventet på seteren som bilen må gjemme seg på (jeg har aldri overdrevet før, så hvorfor skulle jeg gjøre det nå?). Geiter er ikke redde for noenting tror jeg, for de ble ikke redd for en stooor skummel hund (nemlig meg) som boffet på de med sikkel hengende fra munnen og helt ned til bakken engang! Alle geitene stod bare og drøvtygde mens de kikket dumt på meg som om jeg var Finsk fjernsynsteater eller noe annet kjedelige greier... Geiter må være dummere enn småstein!

Heldigvis er ikke alle dyr like blåst i hodet som geiter:
Her skremmer jeg vannet av en hel sauefamilie bare ved å logre til dem(de er noen hundre meter unna allerede), mens vi er på vei til hytta. Tøffe, skumle meg!!

Når vi endelig kom ordentlig opp på fjellet så skremte jeg flere dyr:
Her er det et par reinsdyr som sekunder senere løper som om de har sett selveste mannen med ljåen.. Legg merke til hvor lange ører de har! De kan nok høre en flue på 300mils avstand....

Jeg er tydligvis veeeldig stor og skummel, siden de ble så redde uten at jeg la merke til de engang, jeg var nemlig veldig opptatt med å skremmme hjertestans på en møll:
Her har en møll gjemt seg inne i noen busker mens den trygler om nåde! Jeg er jo en snill lapphund og lot den leve siden den ba så pent(egentlig så fant jeg den ikke igjen, men det trenger jeg jo ikke si).

Når vi endelig kom frem til hytten så var jeg så sliten etter biltur og fjelltur at jeg tok tannpussen med en gang:
Tannbørster for hunder er digg! Lurer på om de til menneskene er like gode?!

Treskoene til farmor er i alle fall ikke så ille:
Sko er digg!!!! Hun blir sikkert veldig glad for litt tannmerker på de lekre skoene sine....

Dagen etter så fant eierne mine at de skulle gå opp på det høyeste fjellet i hele verden, nemlig Hidrenuten(det høyeste fjellet JEG har sett, er det høyeste i MIN verden, så det så!!):
Her er toppen av Hidrenuten sett fra hytten. Ser ut til å bli en slitsom dag i dag også gitt, det er aldri fred å få for en stakkars lapphund tydligvis.....

Her klatrer vi oppover fjellet:
Matmor ble sliten på grunn av surstoffmangel i disse voldsomme høydene, så jeg tenkte jeg skulle hjelpe til litt...

...med å slappe av. Man er jo en finsk (s)lapphund!

Men man kunne jo ikke ligge å dra seg på bakken hele dagen:
Her drar jeg matmor opp et stup i båndet mitt med bare tennene! (hvis et stup er en 90 graders vinkel, så opererer vi her med en feilmargin på bare 80-85 grader, og det er jo ganske bra i følge enkelte politikere)

Her er vi kommet helt til toppen:
Matmor har blitt litt preget av den tynne luften tror jeg. Jeg hadde desverre ikke tid til å være med på bildet siden jeg var opptatt med noe annet viktig:
Nemlig med å spise krekling! Det er digg det!!! NAMMMM!!!

Fra toppen kunne vi se nesten hele verden:
Her ser vi utover Råkadalen, hytta ligger på den lille odden helt til høyre i bildet for de som er født med falkeblikk og grå stær på øynene (alle fugler har vel godt syn?!).

Eierne mine tok en liten kvikklunsj-pause:
...og det ville JEG også ha!! Men det fikk jeg ikke fikk lov til som vanlig.. Slemme eierne mine!!

På vei ned fra fjelltoppen så fant jeg en fiffig liten bekk å være i:
Her venter jeg på at matmor skal hoppe uti, men hun er visst en supervassfis, siden hun syntes det var for kaldt når det var hele 10 grader i lufta! Vannet var skikkelig digg, det holdt nok en 7-8 grader tenker jeg...

Når vi kom tilbake etter 3timers gåing så tenkte jeg at det skulle bli deilig å slappe av litt, men eierne mine skulle selvfølgelig fiske:
Fisking er skikkelig superkjedelig å se på, men så lenge man er kaptein på skuta så er det jo greit nok. Her speides det etter lokalbefolkningen (sauer).

Her er en halvtime senere:
Her har jeg lagt inn årene og overlatt roret til førstestyrmannen... Her kan faktisk selv de som er født UTEN grå stær på øyet klare å se hytta i bakgrunnen (rett over tauet).

På søndagen skulle vi gå hjem, og da var det selvfølgelig skikkelig innevær:
Jeg trivdes best med å kikke ut vinduene egentlig.

Her er det ett bilde av været på utsiden:
Det kom nemlig vann i alle retninger og veldig tett tåke så det ble lite bilder med kameraet til matfar som ikke er vanntett... Tåken var faktisk så tett at matfar holdt på å kjøre seg vill med båten på en kilometer lang båttur. Som kaptein så måtte jeg da trå til og vise vei for disse udugelige menneskene ved å sitte foran sånn at matfar kunne kjøre mot meg, da kom vi frem...

God helg folkens!

1. Hvis man har en dårlig dag, er det bare å stikke innom bloggen deres, så får man seg en god latter. Og har man en god dag, får man seg mer latter. Tusen takk for ordkunst på høyt nivå, Leo! Du er en morsom og nydelig gutt :)

2. Så mange fine bilder! Du er så søt, Leo (men mest tøff selvfølgelig)!
    Balder hilser og sier at JA, tannbørsten til menneskene er minst like god som hundetannbørsten og kanskje litt bedre fordi menneskene begynner å løpe etter når du låner den. Det er moro! :-)

3. Sv: Tusen takk for det!

Leo er så nydelig! Utrolig vakker natur også! Ser ut som dere har det veldig bra der! :)

4. ENDELIG Leo! Ikke at jeg er så aktiv selv på pc'n for tiden, men nå har jeg vært fryktelig bekymret for om Kodal helt hadde mistet dekninga! Så fint du har hatt det oppe over skyene, også så flink du har blitt til å bade! Jeg ELSKER å lese bloggen din. Hils til foreldrene dine. Superstor nuss fra Supersøss!

5. Så nydelige hundebilder.Koselig at Leo kjører båt og da.Så fin natur det er også.Stor hilsen fra Dino og Mons.(Matmor og jeg har gått så flott tur på nye gangveier i dag,tok en ny "rute")
    Dino.

6. Du er tøff du Leo! Som bylapp så er det stort sett monstre med vinger (duer) jeg jager! Men de synes jeg er fryktelig skummel, og det er flott! Jeg misunner deg alle de som er redde for deg! Om noen uker skal heldigvis jeg og på min første skytur! Håper jeg kan skremme like mange som deg! Du er forbildet i skremmeverden nå! Tøffe leo! Hilsen fra Birk!

7. Jammen godt dere kom trygt ut av tåkeheimen. Godt å ha en los som deg...iblant må man bare følge på dit som nesa peker ;)

8. SV: Ja , blir mest sannsynlig en tispe om det kommer en vi kunne tenkt oss :-D

9. Kjempekos å lese om turen din høyt over skyene, Leo:o)